End of content
No more concerts to show
OJKOS spiller: Andrea S. Giordano
Ancient poems of Italian roots expressed through sound, form and intuitive understanding
Piemontesiske ord i et landskap og en musikk som ikke er deres vanlige hjemsted som søker nye berøringspunkter mellom røtter og tilblivelse. Andrea S. Giordano forsøker i sin musikk å uttrykke sin italienske røtters gamle dikt gjennom lyd, form og intuitiv forståelse. Som en anerkjennelse av språket selv, men også en vei mot møter hvor fortiden oppleves i de rom som ennå ikke er talt.
Foto: Andreas Sætre
OJKOS er Orkesteret for jazzkomponister i Oslo, et regionalt orkester for profesjonelle jazzkomponister som holder til på Østlandet. Prosjektet tok form våren 2018 som et samarbeid mellom Østnorsk jazzsenter, Victoria – Nasjonal jazzscene og en prosjektgruppe på fem jazzutøvere og -komponister. OJKOS er en arena for komponering av ny musikk der alle medlemmene rullerer på å ha kunstnerisk ansvar.
OJKOS har fått tilskudd fra Kulturrådet og Norsk Jazzforum.
EMEL آمال مثلوثي
I anledning sitt 10-årsjubileum er Masahat stolte av å samarbeide med Cosmopolite for å presentere to ekstraordinære kvinnelige stemmer fra Nord-Afrika.
Festivalen åpner med Emel, en av Tunisias mest ikoniske artister, etterfulgt av en fredagskonsert med den sjelfulle marokkanske sangeren Oum.
Siden gjennombruddet i 2011 med låten «Kelmti Horra» (“Mitt ord er fritt”) – en hymne for den arabiske våren – har Emel Mathlouthi vært en fryktløs stemme for frihet og kunstnerisk nytenkning.
Hennes fjerde album, “MRA” (som betyr kvinne på arabisk), er et dristig manifest for kvinnelig frigjøring. Derfor er alle som har bidratt til albumet – produsenter, musikere og gjesteartister – kvinner. Resultatet er en sjangeroverskridende miks der afrikansk trap, batucada, arabisk reggaeton, hiphop og drum’n’bass smelter sammen med sterke melodier og styrkende budskap.
Emel har etablert seg som en avantgarde kunstner på den internasjonale scenen, kjent for sin gripende stemme og sjangerbrytende musikk.
Adrian Myhr Trio
Etter 20 år som en sentral skikkelse i norsk musikkmiljø, ga kontrabassist Adrian Myhr ut albumet Kokong den høsten 2024. Plata fikk veldig mange gode anmeldelser og Ballde.no skrev blant annet «…det er musikk som vil ut til deg som lyttar uansett kva referansene dine er – det er musikk som kommuniserer ut»
Trioen har det siste året turnert både innland og utland med dette prosjektet og ser fram til å komme tilbake til Oslo og Kafé Hærverk hvor de hadde sin releasekonsert. Trioen består av Adrian Myhr på kontrabass og komposisjoner, Jan Martin Gismervik på trommer og harmonium og Rasmus Kjorstad på fiolin og langeleik. Musikken de spiller er melodiøs og suggerende, med et stort spenn i dynamikk. Her får Adrians kompositoriske side skinne på lik linje som hans finurlige kontrabass-spill. Trioen befinner seg i skjæringspunktet mellom jazz, samtidsmusikk og norsk folkemusikk. Og man kan også høre hint av ragamusikk fra India, så vel som albansk sangtradisjon.
Konserten starter med to solosett. Jan Martin Gismervik spiller improvisert musikk på trommesett og Rasmus Kjorstad spiller norsk folkemusikk. Etter en pause blir det et sett med Adrian Myhr Trio.
Konserten er støttet av Kulturdirektoratet, FFUK og Norsk Jazzforum
CC 250
Julian Haugland
Bass player pushing jazz in fresh, new ways!
Julian Haugland fra Evje har så vidt passert 30, men komponerer og spiller selvsikkert, med fremdrift og nytenkning. Her får du spretne melodier i intelligent innpakning, hardt swingende med flere overraskelser underveis.
I sitt skaperverk henter Haugland hørbar inspirasjon fra Brecker Brothers, Hiromi, Kenny Garrett og Allan Holdsworth, men har egne, klare ideer om hvor musikken skal gå. På hans debutplate i eget navn fikk han med seg ikke ukjente Seamus Blake, Bjørn Vidar Solli og Jon Wikan. I mars i år utkom hans andre, Learning, med et glimrende band som virkelig åpner opp musikken – og hvor du kan høre at de har det gøy sammen!
Interaksjon, med- / motspill og store solistiske opplevelser venter. Bandet elsker å spille live så vi kommer til å få en fin tid sammen denne septemberkvelden!
Erlend Vangen Kongtorp – saksofon, Amundt Totland – gitar, Rasmus Sørensen – piano, Julian Haugland – bass, Steinar Heide Bø – trommer
“…ei bass-stemme både for nåtid og framtid på best mulige vis” – Tor Hammerø, Nettavisen
“(Låtene til Haugland er) Artige å lytte til og et godt utgangspunkt for improvisasjon, ofte med tradisjonelle harmoniske og melodiske vendinger som gjerne tar noen overraskende sidesprang” – Helge Førde, Brazz Brothers
Foto: Mona Hauglid
DR BEKKEN & RICHARD GJEMS
Pianisten Tor Einar ’Dr.’ Bekken og munnspilleren Richard Gjems er to av Norges mest kompromissløse musikere, som med virtuositet og spilleglede formidler blues, jazz og folkemusikk – ofte med svært glidende overganger mellom ulike genre. Så langt har de gjort to kritikerroste album sammen, og har et tredje under arbeid. Med musikalske røtter fra Finnskogen til Lousiana tar de publikum med på en grenseoverskridende reise gjennom ulike tonelandskap – alltid med ønske om å gi lytterne en opplevelse de ikke har hatt før.
Forfatteren Levi Henriksen skriver i omslaget til duoens debutplate ‘Songs From A Forest’ (2009) at bluesen ikke har noen spesiell farge. Den kommer til alle. Gjems og Bekken tar dette utsagnet på alvor, og formidler bedre enn noen den melankolien og skjønnheten som er felles for all ekte, levende musikk.
I 2013 ga duoen ut albumet “Slaveriet” til meget gode kritikk, og de jobber for øyeblikket med en siste utgivelse i denne instrumentaltrilogien i fra grenseskogene.
Thor Einar Bekken pno/vok
Richard Gjems munnspill/vok
Christian Winther / Anja Lauvdal / Espen Reinertsen
Release party and concert from superb musicians of the in between
Ambient? folkemusikk? som kan være det fineste du får høre i år! Musikerne Christian Winther, Anja Lauvdal og Espen Reinertsen har alle lang fartstid i mellomrommene. I noen tilfeller er de til og med mellom instrumentene for å finne lydene sine der!
I slutten av mai utkom plata Night as Day Day as Night med trioen på plateselskapet SOFA. I presseskrivet fra selskapet beskriver de prosjektet som. “Winther, Lauvdal og Reinertsen spiller med den ytterste tålmodighet – men den tålmodigheten balanseres med en dyp generøsitet overfor publikum og en tydelig interesse for å fortelle en historie. Resultatet er noe som føles utrolig rikt og vidtrekkende til å være så kortfattet og fokusert.”
Vi vil påstå at denne musikken er rett fram vakker! Vanskelig å plassere kanskje, men flyten i landskapet er konstant, konkret, menneskelig og veldig spennende. Vi gleder oss til å høre dette levende – for oss er dette tre favorittmusikere samlet som gjør det de kan best!
Christian Winther – strenger, elektronikk, Anja Lauvdal – keys, elektronikk, Espen Reinertsen – blås, elektronikk
Foto: Jenny Berger Myhre
Edge/Solli Quintet
Dave Edge er mest kjent som saksofonist i souljazz gruppa «The Real Thing». Han henter inspirasjon fra stilene til Sonny Rollins, Hank Mobley, Joe Henderson og lignende. Bjørn Solli er en av Norges aller beste jazzgitarister, med bakgrunn fra den internasjonale jazzscenen i New York. Han er også en bra jazzvokalist!
Med disse to supre solister, og en swingende trio, blir dette en energisk kveld med swing og mainstream jazz på høyt nivå.
Både dansere og ikke-dansende publikum ønskes hjertelig velkommen.
Dørene åpner 19:00, konserten begynner 20:00
Oum Quartet
Denne konserten er en stolt del av Masahatfestival, der vi feirer arabisk kunst, historie og kultur i hjertet av Oslo. I anledning sitt 10-årsjubileum er Masahat stolte av å samarbeide med Cosmopolite for å presentere to ekstraordinære kvinnelige stemmer fra Nord-Afrika.
Festivalen åpner med Emel den 17. september, en av Tunisias mest ikoniske artister, etterfulgt av en fredagskonsert med den sjelfulle marokkanske sangeren Oum.
Bli med på en magisk aften når den anerkjente artisten Oum inntar Cosmopolite den 19. september! Etter en strålende konsert på Cosmopolite i 2020, vender hun nå tilbake med sin unike blanding av marokkansk soul, jazz og afrikanske rytmer – en musikalsk reise som binder oss sammen gjennom felles følelser, kjærlighet og kultur.
Med sitt nyeste album «Dakchi» markerer Oum et tiår med skapende reiser og konserter, og gjenoppdager de beste sporene fra «Soul Of Morocco», «Zarabi» og «Daba», samtidig som hun overrasker med tre splitter nye låter.
Daniel Herskedal Trio
From gentle winds to steaming heat
I april utkom trioens femte plate Movements of Air, en triumf av en vakker plate! Inspirert blåserspill blir løftet av Eyolf Dales spennende og luftige piano og Helge Andreas Norbakken drivende, «nordiske» trommespill som hjerteslag gjennom musikken.
Melodiene bærer i seg håp og fremtidstro, og er samtidig introspektive og fengende. Det som begynner som en svak bris kan piske opp til orientalske stormer, og du kan høre smilene de tre i mellom i samspillet. Det bølger, sveller opp og tøyer, skifter farge, og tar deg stadig videre.
Tubaen var lenge et litt underkjent instrument i jazzsammenheng og noe som i beste fall tilhørte en fjern fortid, for Herskedals unike lyd kommer vi ikke unna. De siste årene har han fått lage mye musikk for film og podcaster, han har skrevet musikk for store orkestre som BBC Concert Orchestra og Kongelige Norske Marines Musikkorps.
På Victoria passer trioen best – tilfeldigvis består den av tre av våre favorittmusikere!
Daniel Herskedal – tuba, Eyolf Dale – piano, Helge Andreas Norbakken – trommer
Foto: Dave Stapleton
Arild Andersen Group + Petters Jazzjam
Renowned Norwegian bass great with all-star line up!
En liten måned før sjefen sjøl fyller 80 år, feirer vi legenden der han trives best – på scenen blant gode venner!
Mesterbassist Arild Andersen har hatt en kontinuerlig karriere som bunnsolid kontrabassist siden slutten av 60-tallet, og i år fyller han 80 år. Fortsatt med kalenderen full av spillejobber og studiotid med både egne og andres prosjekter. Kveldens tette supergruppe har vært et band i sju år, og her har Andersen samlet sine absolutte favorittmusikere fra den yngre generasjonen:
Marius Neset har gjort en kometkarriere både som saksofonist og komponist. Det være seg i egne band eller med verk for store ensembler som London Sinfonietta, Bergen Philharmonic og KORK. Hans unike spillestil kan raskt gå fra tett og rytmisk kompleks til mykt og inderlig vakkert.
Helge Liens delikate pianospilling, som finner inspirasjon i Bill Evans’ lyrikk, Keith Jarretts oppfinnsomhet og Brad Mehldaus subtile uttrykk, har skaffet ham internasjonal anerkjennelse. Han deltok nylig i EST Symphony-prosjektet, og har utgitt ti album med sin egen trio.
Håkon Mjåset Johansen er en av de mest ettertraktede trommisene her i landet, kjent for sitt frapperende energiske spill i band som Come Shine, Urban Connection, Trondheim Jazzorkester, IPA og Motif.
Denne gruppa har snart 100 konserter bak seg, både i Norge og i utlandet, og de fire bærer jazzhistorien med seg og tilfører den ny energi underveis. Det er akustisk, varmt og nært, samspilt og smilende, lyrisk, men med en vulkansk erupsjon ventende like under overflaten.
Denne vil du ikke gå glipp av!
Marius Neset – saksofon, Helge Lien – piano, Arild Andersen – bass, Håkon Mjåset Johansen – trommer
Kvelden avsluttes på ekte jazzklubbvis med fri scene til jam, nemlig Petters Jazzjam! Ledet av den rause og inkluderende pianisten Petter Dalane skal det være lett å ta spranget opp på scenen og bli med på festen som følger, eller for deg som publikummer til å ta del i skapelsen fra kunstnere i sitt fag.
Har du et horn så ta det med – dette blir gøy!
Foto: P.O Hagen
Tiril Heide-Steen: Vi sees – Slippkonsert!
Jazz standards re-invented into Norwegian
Søndag 21.september kl 18.00 inviterer Tiril Heide-Steen med band til en helt spesiell konsertopplevelse – bare to dager etter at hun slipper sitt etterlengtede debutalbum «Vi sees» i samarbeid med Grappa Musikkforlag.
Med varme og nærhet tolker hun kjente jazzstandarder i ny norsk språkdrakt som treffer både erfarne jazzører og nye lyttere.
Tiril vokste opp med jazz tett på livet, og bringer arven videre med poetiske og muntlige gjendiktninger. En konsert for deg som elsker jazz- eller er nysgjerrig på å oppdage sjangeren.
Tiril Heide-Steen – vokal, Eyolf Dale – piano, Marius Reksjø – bass, Magnus Sefaniassen Eide – trommer
Arrangør: Booking & Sånt, sesongkort gjelder ikke.
Kampenjazz: Residerende kapellmester 2025: Live Maria Roggen
Live Maria Roggen: vokal, Torstein Slåen og Benjamin Rø Haavelsrud: gitarer
Foto: Käthe Øien
Live Maria Roggen er ikke bare en av de aller fremste improviserende vokalistene i landet, hun er også en sentral mentor og veileder for nye, aspirerende musikere. Hun har også gjort seg dype tanker om hva vokal improvisasjon er, og hvordan lokalet og rommet og utøverens kropp, minner og sjel er medskapende elementer. Lyd er fysisk, på så mange måter. Lyd er svingninger, trykkbølger, i et medium. Men lyd er også minner, intensjoner, bevegelser som skapes av en utøver, fanges og fortolkes av aktivt lyttende medutøver og tilhører i et fysisk og medklingende rom. Kanskje aller mest gjelder det i møtet med en levende konsert med en improviserende vokalkunstner som Roggen.
På denne andre av tre Kampen-konserter i 2025 har Live Maria Roggen valgt å dykke ned i en skattkiste av gamle favorittlåter fra prog og alternativ pop, arrangert i et åpent og levende lydbilde i samspill med to dyktige, unge gitarister. Roggen stiftet bekjentskap med Torstein Slåen og Benjamin Rø Haavelsrud da de på ulike tidspunkter var jazzstudenter ved NMH, og gleder seg å presentere dette splitter nye samspillet der låter av King Crimson, Kate Bush, Allan Holdsworth og Radiohead – iblandet noen av Roggens egne låter og tekster – blir utgangspunkt for en leken konsert.
Musikk og musikalsk kommunikasjon er et mirakel – et mirakel som oppstår når den instantane kommunikasjonen er flerveis, mellom utøvere og tilhørere, fri for rasjonell intervensjon og planlegging. Men hva er det – egentlig? Vi vet jo alle hva det er og hvordan det oppleves, som utøvere, som tilhørere, som deltakere i skapingen av levende musikk. Men kan vi sette ord på det?
Levende fortellinger i samstilt og samtidig lyd!
Konserten er støttet av Norsk jazzforum.
Hayden Powell – Undergrowth
A fascinating mix of post-bop jazz, soundscapes and focused, modern compositions
Et nytt ensemble med et nydelig debutalbum i bagasjen – Undergrowth er den svært passende tittelen den britisk-norske trompetisten Hayden Powell fant til sitt nye prosjekt. I sine komposisjoner forener Powell flere tiår, musikksjangere, det melodiøse og det som ligger i mellom, under.
Musikerne kommer også fra et bredt spekter av farger og på åpne komposisjoner får de alle lov til å sette sitt særpreg på den vakre musikken. Platen har høstet gode kritikker med utdrag som «kule 1970-tallslydspor», «funnet sin egen vei» og «en melodisk natur og et snev av fortryllelse» er godord som blir brukt.
Hayden Powell har en egenartet og lun tilnærming til trompeten, her er den mollstemt tilstede som en drivende tilrettelegger for hele ensemblet. Det inkluderer gitarist Stein Urheim, kjent for sin subtile, distinkte lyd, og trommeslager Erik Nylander som vi ofte har besøk av, om det er med Ola Kvernberg, Hanna Paulsberg eller Kristoffer Kompen. Bassist Jo Skaansar spiller verdensjazz med Oddrun Lilja, men også klassisk nordisk med Espen Rud. En spennende musiker er bratsjist Mari Giske, som med bakgrunn fra tidligmusikk bidrar med friske klangfarger. Den yngste på laget, Axel Rønning, integrerer sitt saksofonspill sømløst med innovative elektroniske elementer.
Lukk øynene og bli med på tur i underskogen.
Hayden Powell – trompet, Mari Giske – bratsj, Aksel Rønning – saksofon, Stein Urheim – gitar, Jo Skaansar – bass, Erik Nylander – trommer
Foto: Amanda Giske
Lage Lund feat. Andreas Solheim, Amund Kleppan
Jazz på Ringnes Brygghus. Konserter annenhver torsdag!
Vi er så heldige å få besøk av ulike jazztrioer, ledet av den strålende trommeslageren Amund Kleppan. Hver konsertkveld byr på nye musikalske overraskelser, stemning og improvisasjon i toppklasse.
Lage Lund – gitar
Andreas Solheim – kontrabass
Amund Kleppan – trommer
Foto: Sondre Strømdahl
Ingebrigt Håker Flaten: (Exit) Knarr
Dizzyingly raw, avant-garde and psychedelic jazz
(Exit) Knarr er bestillingsverket til Vossajazz det hersens år 2020 som ble et band, og som 22. august i år slipper sitt tredje studioalbum!
Vi pleier å skrive at vi kjenner Ingebrigt Håker Flaten fra band som Atomic, The Thing, Close Erase, The Source og The Young Mothers, men nå fremstå (Exit) Knarr som Flatens viktigste kreative verktøy. I prosjektet tar han med seg sine mange reiser, men viser også nye sider av hans musikalske univers. Med en stabil og solid besetning fremstår bandet drevet fram av en felles energi og lekenhet. Saksofonistene Karl Hjalmar Nyberg og Amalie Dahl er et fantastisk tospann, Marta Warelis på piano og gitarist Jonathan F. Horn gjør uhørte ting på sine instrumenter, herlige Olaf Olsen på trommer og Flaten selv på bass er lyden av ren glede over å lage musikk sammen.
Bandet forteller at på platen Drops har Flaten gitt bandet en ny retning ved å introdusere grafiske partiturer som arbeidsmetode. Inspirert av blant andre Mats Gustafsson, Anthony Braxton, Vassily Kandinsky og Hilma af Klint, åpner denne tilnærmingen opp et rikt, assosiativt musikalsk språk der jazz, fri improvisasjon og moderne rytmisk musikk naturlig flettes sammen. Det er bare å åpne ørene og hjertet for denne musikken, vi skal ut på dypt vann!
Karl Hjalmar Nyberg – saksofon, Amalie Dahl – saksofon, Marta Warelis – piano, Jonathan F. Horn – gitar, Ingebrigt Håker Flaten – bass, Olaf Olsen – trommer
Foto: Malwina Witkowska, No Earplugs
Nordstrand Jazzklubb presenterer: Veslemøy Narvesen Schemes
Schemes – Kvartett med eksplosiv energi (teksten er generert av kunstig intelligens).
Schemes er en norsk-dansk jazzkvartett bestående av Brede Sørum (saksofon), Oliver Skou-Due (piano), Bendik Løland Lundsvoll (kontrabass) og Veslemøy Narvesen (trommer). Gruppen ble dannet på Jazzlinja i Trondheim høsten 2021, og har siden utviklet et uttrykk preget av intrikate komposisjoner og fri improvisasjon .
Musikken deres er ukonvensjonell og kontrastfylt, med inspirasjon fra jazzscenene i Berlin, New York og Skandinavia, samt artister som Keith Jarrett og Hanna Paulsberg. De har opptrådt på festivaler som Copenhagen Jazzfestival, Mandaljazz og Oslo Jazzfestival.
Schemes ble også valgt ut til Jazzintro 2024, et prestisjefylt lanseringsprogram for unge jazzmusikere i Norge, hvor de konkurrerer om tittelen Årets unge jazzmusikere.
Både Veslemøy Narvesen og Schemes representerer en ny generasjon jazzmusikere som utfordrer etablerte normer og utforsker nye musikalske landskap. Deres arbeid bidrar til å forme fremtidens jazzscene med kreativitet og originalitet.
Veslemøy Narvesen – trommer
Brede Sørum – saxofon
Oliver Skou-Due – piano
Bendik Løland Lundsvoll – kontrabass
Kurt Rosenwinkel Trio
Harmonic colors and genre-bending aesthetics from innovative trio
Europas kanskje beste gitartrio er endelig tilbake! Siden midten på 90-tallet har Kurt Rosenwinkel vært synonym med framoverlent, til og med overskridende, frisk og god gitarjazz. Han har delt sine talenter med en drøss storheter fra den levende jazzhistorien, og har samtidig skrevet selv selv inn i den. I denne konstellasjonen får vi tre store talenter som rendyrker sitt uttrykk og som vil gi deg en vidunderlig kveld!
Rosenwinkel er opprinnelig fra Philadelphia og har i flere tiår vært et innflytelsesrikt forbilde for dagens generasjon av jazzgitarister. Både som en virtuose musiker, men også som formidler, underviser og teoretiker. Han har utvidet sjangeren med å hente inn elektronikk og elementer fra hip hop, ambient og dub, som han krydrer den allerede kraftige gryta han koker på. I trioen dyrker og formidler de dyktige musikerne de rike jazztradisjonene i sitt moderne landskap.
Med er den italienske bassisten Dario Deidda, som er en perfekt motpart til Rosenwinkels dristige tilnærming til gitaren, med frittenkende spill og en unik bass-sound. Hardtswingende og tøft er også trommespillet til nederlandske Joost van Schaik, et forholdsvis nytt og spennende tilskudd til Rosenwinkels triofauna.
En perfekt lørdagskveld for deg som liker gitarjazz av høyeste kvalitet!
«Rosenwinkel has come to be just as identifiable as Pat Metheny, Bill Frisell or any of the modern-school guitarists with whom he’s usually compared.» – JazzTimes USA
Kurt Rosenwinkel – gitar, Dario Deidda – bass, Joost van Schaik – trommer
Tango goes Nordic – Augestad / Eick / Murgier / Espegard
Lidenskap, sterke følelser og rå energi – en unik kveld venter, når argentinsk tango møter nordisk jazz.
Dørene åpner kl. 17:30, konsertstart 18:00.
Begrenset antall (unummererte) sitteplasser, resten ståplasser.
Fiolinisten Karl Espegard, nominert til den argentinske Grammy-prisen i 2024, har samlet et stjernelag av musikere: den kritikerroste sangerinnen og skuespilleren Tora Augestad, jazzstjernen Mathias Eick og den prisbelønte argentinske pianisten Pablo Murgier. De fire samarbeidet for første gang under Murgiers norgesbesøk i fjor, og det oppstod gnistrende kjemi. Nå står de sammen på scenen igjen, med et eklektisk program, som leker med møtet mellom argentinsk folkemusikk, tango og nordisk jazz.
Med originalkomposisjoner av Murgier og Eick, kjente låter fra tangosangboken og improvisatoriske innslag, spenner konserten fra tangoens intense rytmer til den nordiske jazzens åpne klangverden. Dette er musikk som pulserer, beveger – og overrasker.
Tora Augestad – sang
Mathias Eick – trompet
Pablo Murgier – piano
Karl Espegard – fiolin
Det er legitimasjonsplikt på alle våre arrangementer. Vi godtar kun fysisk legitimasjon (pass, ID-kort eller førerkort).
Kampenjazz Ung Vokal og Ungdommens Improorkester
Ungdommens improorkester & Ung Vokal
Ungdommens improorkester ledet av Henriette Eilertsen, Ung Vokal ledet av Karoline Wallace
Foto tatt og redigert av Käthe Øien
Konserten er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.
Du møter alltid de nye generasjonene først på Kampenjazz. I dag er det tid for å oppleve en av flere unge Kampenjazz-tradisjoner:
I kveldens første sett presenterer vi igjen Ung vokal. Dette er et vokalensemble etablert av Østnorsk jazzsenter, som samler noen av de mest lovende unge sangere mellom 15 og 20 år fra Østlandsområdet. Ung vokal er et gehørbasert ensemble med et repertoar som består av en blanding av nyskrevne arrangement og duggfrisk improvisasjon. Ensemblet er ledet av Karoline Wallace.
I andre settet kommer Ungdommens improorkester til oss igjen. Under ledelse av fløytist Henriette Eilertsen bruker ungdommene ulike tilnærminger til improvisasjon og spiller en god blanding av låter de har lært på øret, mikset med en klype reine improvisasjoner. Dette blir både groovy og meditativt!
Som ledere møter du her to sentrale musikere i norsk jazz: Karoline Wallace mottok i sommer Moldejazz store musikerpris, JazZtipendiatprisen, og Henriette Eilertsen var mottaker Kongsberg jazzfestivals musikerpris i 2024. Begge skriver ny, spennende musikk for ensemblene de leder.
Ung vokal og Ungdommens improorkester er en del av Østnorsk jazzsenters satsing på barn og unge.
Møt de unge, lovende og uttrykksfulle!
THE BIG FIVE – BERLIN
Inspirert av den rå og livlige lyden fra 30- og 40-tallets Harlem og Chicago, har The Big Five etablert seg som en av Berlins mest autentiske swinggrupper. Med en energisk rytmeseksjon og en gnistrende blåserrekke leverer denne internasjonale kvintetten tettpakkede arrangementer, sjeldent fremført materiale fra swingens gullalder – og en god dose egne, originale låter.
De er godt kjent blant Lindy Hop- og Balboa-dansere i Berlin, og vet akkurat hvordan de skal få et pent og pyntelig dansegulv til å koke over av swing-outs og jubel. Med skarp stil, smittende spilleglede og en ekte kjærlighet til swingens storhetstid, sørger The Big Five topp stemning!
Daniel Duspiwa, Tenor Sax
Leo Gerstner, Drums
Jack Latimer, Vocals/ Guitar
Malte Tönißen, Bass
Laurin Habert, Bari Sax / Alto Sax / Clarinet
Juliana Venter & Rolf-Erik Nystrøm
Exciting duo open all doors on beautiful and intimate album
To ledende, egenartede musikerne på saksofon og vokal lager spektakulær og intim releasekonsert for deres duo-platedebut.
Endelig, etter 10 års samarbeid er den første platen med duoen Juliana Venter og Rolf-Erik Nystrøm ferdig og skal feires denne kvelden med konsert med gjester på Victoria! Platen heter Kassandra etter den greske legenden om prinsessen fra Troja som av den forelskede Apollon fikk gaven å kunne se fremtiden, men etter å ha avvist hans tilnærmelser, fikk hun samtidig forbannelsen om aldri å bli trodd. Musikken er en sjeldent oppriktig og hudløs representasjon av musikernes egne historier, reiser og indre liv. Sammen og hver for seg.
Den sørafrikanske vokalisten Juliana Venter møtte saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm i Cape Town i 2012. Tre år seinere møttes de på nytt i Oslo og begynte å lage musikk og spille konserter sammen over hele verden. Musikken og platen er et monument over kjærlighet og et grenseløst musikalsk samliv. Sammen har de både hatt konserter – og latt seg inspirere av samarbeid i blant annet Marokko, Armenia, Libanon, Sør-Afrika, Hellas, Kina og Japan.
Kassandra er produsert av den internasjonalt renommerte samtidskomponisten Rolf Wallin og mikset av Kåre Vestrheim. Med på albumet er også tre av deres næreste samarbeidspartnerne fra andre prosjekter; bassist Mats Eilertsen, felespiller Nils Økland og trommefenomenet Paal Nilssen-Love. På konserten og festen denne kvelden har de med seg Knut Ålefjær på slagverk, Nils Økland på fele og Per Zanussi på bass som gjester.
Men først og fremst er de en duo med et komplett og grenseløst musikalsk uttrykk, med saksofon og vokal, med fokus på dramaturgi, tilstedeværelse og helt særegne instrumentalteknikker. Musikken beveger seg fra det hviskende intime til det eksotisk groovende og eruptive.
Juliana Venter – vokal, Rolf-Erik Nystrøm – saksofon, Nils Økland – feler, Per Zanussi – bass, Knut Ålefjær – trommer
Foto: Thor Brødreskift
Fred Hersch – solo
Acclaimed and influential solo pianist
Han er blitt omtalt som “den mest nyskapende pianisten det siste tiåret”, men Fred Hersch er mest av alt en fasjonabelt ufasjonabel musiker som liker seg i nær tradisjonen og har en forkjærlighet for lyriske melodier. Om det er egne komposisjoner, jazzstandarder eller Broadway-klassikere, gnir han historie og innovasjon mot hverandre til øyeblikket gnistrer av vitalitet og kontrollert temperament.
Som en anerkjent og innflytelsesrik pianist har han tolv soloinnspillinger i katalogen sin, inkludert utgivelsen fra 2024, Silent, Listening, som er et samarbeid med den legendariske produsenten Manfred Eicher for ECM-plateselskapet. All About Jazz har bemerket at «når det gjelder kunsten å solo piano i jazz, finnes det to klasser utøvere: Fred Hersch og alle andre», og The New York Times kaller ham ganske enkelt «en mester som spiller det på sin måte».
Hersch er den hittil eneste pianisten som har spilt solo en hel uke i jazztempelet Village Vanguard i New York. Vi får dessverre kun se ham én kveld på Victoria, så da er det best å være der!
Fred Hersch – piano
Foto: Roberto Cifarelli
Gilsons
Intimt møte med Gilsons – barna til den legendariske Gilberto Gil
Gilsons – Francisco, João og José Gil – har ikke bare arvet arven etter Gilberto Gil. De har skapt sin egen revolusjon i brasiliansk musikk. Denne banebrytende trioen har tatt den moderne brasilianske musikkverdenen med storm. I en intim setting får du muligheten til å oppleve hvordan en stolt musikalsk arv smelter sammen med nyskapende popvibb og ekte rytmer fra Bahia.
Gilsons gjorde sin inntreden med en frisk tolkning av «Várias Queixas», en låt som allerede har oppnådd over 150 millioner avspillinger på Spotify. Gruppen har raskt markert seg som en sentral aktør innen MPB (Brasiliansk Populærmusikk). Fra den fengende energien i «Love, Love» til de stemningsfulle sporene «Índia», «Devagarinho» og «Besteira», har Gilsons kontinuerlig fornyet seg – både digitalt og live.
Close Erase
16 years since last time – back with more boundless, experimental jazz!
Close Erase gjør comeback! Etter 16 års stillhet returnerer Close Erase – trioen med Christian Wallumrød, tangenter, Ingebrigt Håker Flaten, bass og Per Oddvar Johansen på trommer – til scenen for noen få eksklusive konserter i 2025.
Bandet, som startet i Trondheim i 1995, var på sine to første plater en akustisk jazztrio, med fantastisk musikalitet og egenart innen sjangeren. Etter to utgivelser markerte Close Erase et nytt territorie med sin kompromissløse blanding av jazz, elektronika og eksperimentell rock og vant fans og kritikeres gunst hevet over sjangergrensene. Deres (foreløpig?) siste album Sport Rocks fra 2006 viste trioen seg på sitt mest elektriske og utforskende. Dette er stier de tre musikerne har forfulgt siden, og det blir veldig spennende å høre dem treffes i krysset for sammen å se forover igjen!
Er dette en one-off eller starten på et nytt liv sammen? Konserten på Nasjonal jazzscene 3. oktober blir uansett en sjelden anledning til å oppleve et av Norges mest originale band levende – rått, vitalt og grenseløst!
Christian Wallumrød – tangenter, Ingebrigt Håker Flaten – bass, Per Oddvar Johansen – trommer
Foto: Dawid Laskowski
Karl Seglem Folkjazz
Traditional music meets jazz on the way to something new
Karl Seglem er et unikum i norsk musikk. Norges fremste bukkehornist og tenorsaksofonist har et imponerande driv til stadig å utforske forholdet mellom folkemusikk og jazz – og alt rundt, alt utenfor. Hans mektige musikk spirer og vokser i og rundt den næringsrike molda mellom tradisjoner og nyskaping.
Det er vanskelig å sette en merkelapp på Karl Seglem. Han har skapt sitt eget lydunivers, nærmest sin egen sjanger. Han lever musikk og uttrykker den med stor personlighet. Seglem kaller det verdensarvjazz siden mye av inspirasjonen til skapelsesprosessene kommer fra norsk folkemusikk og særlig hardingfeleslåtter.
På Victoria-konserten skal et stort ensemble med vidsynte folkemusikere og jazzister spille både nykomponert musikk fra den pågående trilogi-utgivelse under navnet Mytevegar, og musikk fra de tidligere, 43 albumene Seglem har utgitt! Låter fra kritikerroste Nunatak, Ossicles, Som spor og Nordic Balm står sentralt på set-listen.
Bli med inn i lydlandskap der både fjellheimer, sanddyner, asfaltjungel, bølgende skog og livgivende vann kan høres. Overbevisende utadvendt, vakkert energisk og poetisk nordisk musikk.
Karl Seglem – saksofon, bukkehorn, stemme, Erlend Viken – feler, vokal, Håkon Høgemo – hardingfele, Kenneth Lien – munnharpe, lyre, fele, Andreas Vold Løwe – tangenter, Hallvard Gaardløs – bass, vokal, Stein Inge Brækhus – trommer, perk
Foto: Tomas L. Pettersen
Kampenjazz: Akmee
Erlend Olderskog Albertsen: kontrabass, Kjetil Jerve: piano, Erik Kimestad Pedersen: trompet, Andreas Wildhagen: trommer
Foto Christian Meaas Svendsen
Kvartetten Akmee er i år tolv år. Bandnavnet kan kanskje tolkes som et gresk akmē, det ypperste, det høyeste punktet. The beste av det beste, bandet som er i zenith. Med albumet Neptun fra 2018 og oppfølgeren Sacrum Profanum fire år seinere har de skapt et unikt lydunivers. Med utgangspunkt i musikk skrevet av de fire, utforsker de det ukjente. Musikken vandrer både ut i universet og inn i menneskesinnet.
Det er akustisk og konkret musikk, fra det frie, via det dansbare til et sømløst filigransarbeid i polyfonisk samvirke som krever total tilstedeværelse. Selv om den ofte kan virke abstrakt, er musikken basert på melodiske og rytmiske kontrapunkt, et utgangspunkt for å strekke musikken ut i improvisasjonens forståelige uforståelighet.
Kvartettens uttrykk er kommuniserende, emosjonelt og spirituelt, og skaper engasjement og lydhørhet hos tilhøreren. Kommunikasjonen mellom musikerne i bandet er direkte, instantan. Fire kreative sjeler skaper noe som er større enn summen. Lytt og hør!
Likeverdig frihet, likhet og fellesskap!
Uhørt! Intl Jazz Platform
Polish and Norwegian students meet, learn, improvise and perform
Vi inviterer både unge musikere og publikum (i alle aldre!) til Oslo-utgaven av Intl Jazz Platform, som finner sted 6.–8. oktober på Nasjonal Jazzscene og Norges musikkhøgskole. Ti polske musikkstudenter kommer til Oslo i oktober for å møte sine norske medspillere. Noen intense dager med improvisering, workshops og masterklasser munner ut i en stor felles konsert på Victoria.
Her får publikum en gyllen anledning til å se nye musikalske vennskap folde seg ut i sanntid, vennskap som fort kan komme til å påvirke europeisk jazz i mange år framover!
Konsertavslutningen som er gratis og åpen for alle blir onsdag 8. oktober!
Du som er musiker og spent på dette, ta en titt på opplegget og påmeldingen som skjer nå.
Intl Jazz Platform er et polsk undervisningsopplegg som legger til rette for at unge kunstnere kan møtes og dele erfaringer, improvisere, skape og uttrykke seg sammen. Veilederne er erfarne artister på høyt nivå fra flere land, og denne gangen i Oslo er det Oddrun Lilja, Atle Nymo og Per Oddvar Johansen som skal dele av sine erfaringer og kunnskap.
Søknadsfrist er 31. juli, men hvorfor vente!? Her, nå!
Intl Jazz Platform er drevet av Wytwórnia Foundation i Polen og samarbeider med Better Live-prosjektet. I Norge er Nasjonal Jazzscene og Norges musikkhøgskole partnere.
Morten Gunnar Larsen – 70 år
Celebration of a ragtime life
Velkommen til 70 årsfeiring av en allsidig, energisk og viktig pianist i norsk jazz! Morten Gunnar Larsen inviterer til fest med musikk fra et langt liv i et dypt kjærlighetsforhold til jazzen. Han skal både spille solo og sammen med gode venner og kollegaer, dette blir en kveld som virkelig skal swinge! På scenen med Morten Gunnar får vi høre klarinettist Georg Reiss, vokalistene Majken Christiansen og Ståle Ytterli, Bjarne Magnus Jensen på fiolin, Åsbjørg Ryeng på bandoneon og Kenneth Ekornes på slagverk.
Morten Gunnar Larsen entret den norske jazzscenen i 1974. Samtidig som han studerte klassisk piano på Norges Musikkhøgskole, fordi den gang hadde ikke skolen jazzlinje, fikk han starte som pianist i Magnolia Jazzband og ble snart en viktig del av jazzklubben New Orleans Workshop. Hans første solo-LP, Classic Rags & Stomps ga ham Spellemannsprisen i åpen klasse i 1976.
Et møte med den 90-årige og da fremdeles aktive ragtimepianisten Eubie Blake (1887-1983) gjorde et uutslettelig inntrykk, og etter å ha besøkt New Orleans Jazz & Heritage Festival ble det en drøm å bosette seg i jazzbyen. I 1979 ble han tilbudt jobb som pianist i forestillingen One Mo´Time, og ble boende i New Orleans´ French Quarter i 2 år. Han knyttet sterke bånd til flere artister som senere ble gjester på konserter i Norge, særlig vokalistene Lillian Boutté med Magnolia, Barbara Shorts med Ytre Suløen og Vernel Bagneris med Ophelia Orchestra. Med sistnevnte ble han senere hentet til New York for å lage jazzportrettet Jelly Roll! om New Orleans-pianisten Jelly Roll Morton. Forestillingen gikk på teater der i 11 måneder og mottok flere priser, og Morten mottok også Buddy-prisen fra Norsk Jazzforum.
Larsen fattet etterhvert interesse for brasiliansk, karibisk og annen latinamerikansk musikk, som resulterte i CDen Creole Connections, i tillegg til flere hardtswingende prosjekter med sitt eget Ophelia Orchestra og med gruppa Cantango.
Morten Gunnar Larsen opptrer fremdeles i mange forskjellige settinger, både solo og i duo med Karin Krog eller Georg Reiss, i trioen MGM (Morten, Georg og Majken Christiansen), i ensemblet Cantango, Odeon Jazz Quintet, foruten band som Norwegian Jazz Kings, Magnolia Jazzband, Ytre Suløen Jass-ensemble og sitt eget Ophelia Orchestra.
Morten Gunnar Larsen – piano
Gjester: Georg Reiss – klarinett, Majken Christiansen – vokal, Kenneth Ekornes – slagverk, Åsbjørg Ryeng – bandoneon, Ståle Ytterli – vokal, Bjarne Magnus Jensen – fiolin
Foto: Tore Sætre / Wikimedia
Lage Lund feat. Julian Haugland, Amund Kleppan
Jazz på Ringnes Brygghus. Konserter annenhver torsdag!
Vi er så heldige å få besøk av ulike jazztrioer, ledet av den strålende trommeslageren Amund Kleppan. Hver konsertkveld byr på nye musikalske overraskelser, stemning og improvisasjon i toppklasse.
Lage Lund – gitar
Julian Haugland – kontrabass
Amund Kleppan – trommer
Foto: Sondre Strømdahl
Santrofi
Den gylne energien fra Ghanas musikkarv møter fremtidens funk og afrobeat når Santrofi inntar scenen på Cosmopolite! Dette åtte mann sterke powerhouse-bandet fra Accra, ledet av den karismatiske produsenten og bassisten Emmanuel Kwadwo Ofori, har tatt verden med storm – og nå er det Oslo sin tur.
Santrofi slo gjennom internasjonalt med debutalbumet Alewa, og er nå aktuelle med sitt nye album Making Moves, produsert av fire ganger Grammy-vinner Jerry Boys (Buena Vista Social Club, Ali Farka Touré m.fl.). Her forenes rå Highlife-grooves med dansbare funkbangers, soulfylte tekster og et moderne, urbant uttrykk.
Bandet er kjent for å levere uforglemmelige liveopplevelser – de har gjort suksess på scener som WOMAD (UK), Roskilde (DK) og FMM Sines (PT), og nylig solgt ut hele 13 konserter i Japan. Nå tar de med seg sin eksplosive energi og lidenskap for Highlife til Norge!
Maja S. K. Ratkje & Stian Westerhus
Voices, acoustic instruments and William Shakespeare
De er kanskje mest kjent for elektronisk behandlet, forvrengt og forsterket musikk som utfordrer og pusher grensene, men i denne duoen viser Maja S. K. Ratkje og Stian Westerhus fram sin akustiske og lyriske side. Hver for seg er de noen av landets aller mest betydningsfulle utøvere innenfor det vi litt romslig og upresist kaller samtidsmusikk, med et imponerende spenn i uttrykk og virkeområder. Ratkje har en merittliste som går over tre tiår og omfatter kammermusikk, operaer, balletter og multimediale verk, filmmusikk og performancer; hun opptrer alene, i orkester, eller i faste ensembler som SPUNK. Westerhus på sin side har spilt i Puma, Pale Horses, Stian Westerhus V, Ulver og, ikke minst, i mangeårig duo med Sidsel Endresen. Han har også komponert og medvirket i operaen “Fønix” som hadde premiere tidligere i år på Den norske opera og ballett.
Plata All losses are restored kom ut i fjor, men prosjektet så dagens lys allerede i 2019 på Oslo jazzfestival og kom til, i det minste delvis, som et resultat av at Maja kjøpte et gammelt pumpeorgel på Finn. Stian Westerhus ble koblet på og tente på ideen: kun spille på akustiske instrumenter. Gitar, orgel, fiolin og “ymse metallskrap”. Og de skulle synge – men hva? Svaret ble å gå til den største tekstforfatteren av dem alle: William Shakespeare. Summen av alt dette er et uvanlig nært og intimt uttrykk hvor det knirker i orgel og gnisser i strenger og stemmebånd over Shakespeares svimlende og bunnløse tekstdyp.
Duoens konsert på Victoria koronasommeren 2021 var et definitivt høydepunkt og en viktig opplevelse. Vi gleder oss enormt til å høre dem igjen.
Maja S. K. Ratkje – vokal, orgel, Stian Westerhus, vokal, gitar
Foto: Ole Vatn
Marcus Miller
Marcus Miller er anerkjent som en av de mest geniale og innflytelsesrike bassister i musikkhistorien. Med en karriere som strekker seg over tre tiår har han ikke bare vunnet to GRAMMYs og mottatt en Edison Award for Lifetime Achievement in Jazz, men han har også blitt utnevnt til UNESCO Artist for Peace.
Hans særegne basslyd har satt sitt preg på utallige klassikere og samarbeidsprosjekter med legender som Miles Davis, Luther Vandross, Herbie Hancock, Eric Clapton og Aretha Franklin.
Hos Cosmopolite har Marcus Miller allerede begeistret publikum ved flere anledninger – sist i 2022, da han solgte ut to kvelder med sin uslåelige kombinasjon av nye låter og tidløse klassikere. Som Roald Helgheim fra Jazz i Norge uttrykte det:
«Det gjer også Marcus Miller, mannen bak Miles Davis’ ‘Tutu’, med ein av dei beste konsertane eg har opplevd på Cosmopolite. To timar og ti minutt ståande utan pause var ei beint fram livgjevande oppleving, på konserten som var ein del av turneen for den nye plata ‘Afrodeezia’. På Cosmopolite hadde Miller eit sju mann sterkt lag, der han aldri dominerte med bassen, men skapte rom for alle.»
Jazz i Norge
Trygve Seim Sangam Ensemble
Two of the most defining ECM-albums of the past decades – live
Jazzen ble født i USA, og det ligger derfor kanskje i sakens natur at den europeiske varianten, på den ene eller den andre måten, har blikket vendt vestover. Trygve Seim, derimot, ser mot øst. Noen ganger kanskje ikke lengre enn til Finnskogen, andre ganger så langt som til Rumis gamle Persia eller den arabiske musikkarven.
I høst er det 25 år siden ECM ga ut Different Rivers med Trygve Seim Ensemble. I 2004 kom albumet Sangam på samme selskap.
Sangam er sanskrit og kan oversettes litt omtrentlig med møtested eller forsamling, mer spesifikt der to eller flere elver møtes. Og med disse to utgivelsene var det virkelig som om alt kom sammen på riktig sted. Nordisk jazz og østlig tankesett møtte en rislende bekk av moderne klassisk samtidsmusikk hvor plateanmeldere og publikum i inn- og utland fant hverandre i felles jublende begeistring. Different Rivers og Sangam har blitt stående som to av de virkelig viktige ECM-utgivelsene dette århundret, og Manfred Eicher ga da også Trygve Seim Ensemble en prominent plass da ECM feiret sitt femtiårsjubileum i 2019. Flere enn oss har ønsket å høre denne gjengen live igjen, og nå skjer det. I kveld renner alle elvene i hverandre. Du og vi på Victoria. Sangam.
Trygve Seim – saksofon, Torben Snekkestad – saksofon, Embrik Snerte – fagott, Håvard Lund – klarinett, Arve Henriksen – trompet, Øyvind Brække – trombone, Lars Andreas Haug – tuba, Svante Henryson – cello, Frode Haltli – accordion, Per Oddvar Johansen – trommer, Sven Persson – lyd
Foto: Knut Bry (manipulert for bredde av NJS)
Kampenjazz: Plateslipp: Hanna Paulsberg Concept med Elin Rosseland
Hanna Paulsberg: tenorsaksofon, Trygve Fiske: kontrabass, Oscar Grönberg: piano, Hans Hulbækmo: trommer, Elin Rosseland: vokal
Foto Julia Naglestad
Alt henger sammen med alt, sa landsmoder Gro en gang. I norsk jazz er dette riktigere enn noe annet. Når Kampenjazz skal feire sine første 25 år, så er ikke noe mer naturlig enn å spørre Hanna Paulsberg om å forestå markeringen. Hvorfor? Få musikere har som Hanna Paulsberg stått for lavmælt, ja nesten nedpå, tilstedeværelse, stått for nyskaping og tradisjon, for kommunikasjon og overraskende vendinger, frie groover og for improvisasjon. For både humor og alvor i musikken. Akkurat det som Kampenjazz søker etter.
Da Paulsberg skulle feire 10 år med sitt Concept-band, hentet hun inn Elin Rosseland. Hanna Paulsberg har hatt et forhold til Elin Rosseland nærmest hele sitt liv – hennes far spilte med Rosseland allerede på 1980-tallet. Når Hanna og Elin kommer til Kampenjazz er det derfor med langtrekkende musikalske linjer.
Den sosiale verden er ett udelelig hele!
Johnathan Blake – My Life Matters
Line-up:
Johnathan Blake – trommer
Dayna Stephens – saksofon/ewi
Fabian Almazan – piano & elektronikk
Jalen Baker – vibrafon
Dezron Douglas – bass
Etter en enestående konsert her på Cosmopolite sammen med Bill Frisell og hans band i 2024, kommer Johnathan Blake nå tilbake med sitt eget band, Pentad. Opplev en unik kveld med ekte jazz når han inntar scenen den 15. oktober.
Med sin presise rytme og gjennomtrengende musikalitet er dette en sjelden mulighet til å se en kunstner som har satt sitt preg på moderne jazz gjennom samarbeid med legender som Pharoah Sanders, Ravi Coltrane og Tom Harrell. Sammen med Pentad vil Blake levere en konsert der hver takt og hvert øyeblikk forteller en historie om både teknisk dyktighet og dyp følelse. Hans evne til å skape en atmosfære der musikk og budskap forenes, har blitt rost av kritikerne. NPR Music uttrykker det slik:
«Johnathan Blake is the ultimate modernist.»
Donny McCaslin – Lullaby for the lost
Rock-inspired, guitar-driven saxophone quartet
Den amerikanske saksofonisten Donny McCaslin ble i 2016 plutselig kjent langt utover entusiastenes rekker da han frontet bandet på David Bowies svanessangalbum Blackstar. I jazzverdenen var han allerede et meget godt etablert navn, med tre grammynominasjoner i beltet og en karriere som strekte seg fra fast hyre hos Gary Burton, via legendariske Steps Ahead til dagens posisjon som bandleder og ettertraktet samarbeidspartner.
McCaslin er en fryktløs musikalsk innovator som, spesielt i selskap med keyboardisten Jason Lindner, pusher sjangergrenser og skriver energifylte og groovende, melodirike låter som ofte ligger nær rocken han hørte på som ung. På det kommende albumet, Lullaby for the lost, har gitaren fått en viktigere rolle og inspirasjonen er hentet fra i jazzsammenheng såpass uortodokse kilder som Nine Inch Nails, Neil Young og Meshugga. McCaslin behandler saksofonen som en rockevokalist, direkte og edgy, mens bandet kobler seg på med et dynamisk og mektig sound som føles både tidløst og intenst nåtidig.
Donny McCaslin – saksofon, Jason Lindner – keys, Tim Lefebvre – bass, Zach Danziger – trommer
Foto: Dave Stapleton
JaZZmaZZørene
JaZZmaZZørene er et seksmanns band fra Trondheim som spiller swingjazz slik det kunne høres i New York på 1930-tallet.
Bandet lar seg inspirere fra øverste hylle, og framfører låter spilt av Fats Waller And His Rhythm, Louis Armstrong, Roy Eldridge, Teddy Wilson, Fletcher Henderson, The Rhythmakers, Coleman Hawkins, Henry Red Allen, James P. Johnson, Muggsy Spanier, Eddie Condon med fler.
Disse gutta har spilt sammen lenge, og leverer et variert program med tight ensemblespill og hotte solos!
Torstein Kubban – trompet
Ingre Solem – tenorsax, klarinett og vokal
Jan Erling Dahl – gitar
Daniel Trustrup Røssing – piano og vokal
Steinar Øyen – kontrabass
Sonny Breiby – trommer og vokal
Wojtek Mazolewski Quintet
Line up:
Wojtek Mazolewski – kontrabass
Piotr Chęci – saksofon
Oskar Torok – trompet
Stanisław Pańta – flygel
Wojtek Zieliński – trommer
Gjør deg klar for en storslått jazzopplevelse på Cosmopolite, presentert i samarbeid med Polske filmdager. Wojtek Mazolewski Quintet kommer endelig til Oslo med sitt kritikerroste album Beautiful People.
Siden verdenspremieren 11. oktober 2024 har albumet vokst til en internasjonal suksess – kåret til “Album of the Week” på Worldwide FM og hyllet både av publikum og anmeldere over hele kloden. Nå får du muligheten til å oppleve materialet live, når Mazolewski og hans fem stjerneromkomponister tar deg med på en reise gjennom samtidsspiritual jazz med dype slaviske røtter.
Erlend Apneseth Trio
Deep time and now. Traditionally rooted music for the future
Erlend Apneseth Trio har lenge vært et sted der den tradisjonelle folkemusikkens dype forhistorie møter seg selv i en av mange mulige framtider. Over fundamentale groover og ur-riff, først hørt rundt bålet under en annen og eldre stjernehimmel, legges lag på lag med improvisasjoner, samplinger, arkivopptak og elektroniske rasleposer, før alt smeltes ned til én stor lyd. Lyden av tid.
Det er snart ti år siden trioens første album, Det andre rommet, kom ut på Hubro og sporenstreks ble nominert til Spellemann. Siden har det fulgt ytterligere fire utgivelser, én i samarbeide med Frode Haltli og den foreløpig siste, Collage, i naturlig sammensmeltning med Maja S.K. Ratkje.
Den omfattende turneringen over hele Norge og Europa de siste ti årene har fanget både nye og faste lyttere. BBC Music Magazine gav trioens musikk den høyeste mulige vurderingen, og roste mangfoldet i stemninger og stiler. MOJO hyllet også trioens «nære, intuitive komposisjoner, som brummer, vrir seg og klirrer med en rå, utforskende livskraft».
Kom og opplev en ny form for norsk folkemusikk som rører seg fra solstenkte, utopiske toner til dystre, noir-lignende landskap.
Erlend Apneseth – hardingfele, Stephan Meidell – gitar, Øyvind Hegg-Lunde – trommer, Thorolf Thuestad – lyddesign
Foto: Julia Marie Naglestad
Durand Bernarr
Durand Bernarr, GRAMMY-nominert vokalist, låtskriver og visjonær artist, bringer sin unike blanding av funk, soul og avantgarde til Norge for aller første gang. Med røtter i Cleveland, Ohio, og oppvokst i et musikalsk hjem med en lydteknisk far og en vokaltrener-mor, ble han tidlig introdusert for musikkens mangfold. Allerede som 16-åring jobbet han med Earth, Wind & Fire – en erfaring som la grunnsteinen for hans videre karriere.
Hans kunstneriske reise har gjort inntrykk på noen av de mest anerkjente navnene i musikkbransjen – Erykah Badu, Kaytranada, Anderson .Paak, The Internet og Teedra Moses har alle blitt beriket av hans vokale briljans og særegne uttrykk. Gjennom prosjekter som «Sound Check», debutalbumet «DUR&» og den kritikerroste «En Route» har han bevist sin evne til å utfordre sjangergrenser med autentisitet og presisjon.
James Brandon Lewis Quartet
Captivating music from exciting saxophonist and exceptional band
På ti år har James Brandon Lewis utgitt mer en 20 plater i sitt navn, en karriere som begynte sterkt og som med gjennomført kvalitet har ført han til toppsjiktet av moderne amerikansk jazz. Tenorsaksofonisten bygger sitt spill på en beundring for John Coltrane, og selv om han nå har etablert sin egen distinkte lyd, er det noe i det vakre, frie og melodiøse spillet som har med seg skinnet fra jazzhistorien.
De to tidligere besøkene Lewis avla på Jazzscenen står igjen som høydepunkter i konsertserien vår, det er som vibrasjonene blir i veggene når vi har hatt besøk av de virkelig store artistene. Kvartetten er den samme som sist, og de ruller inn med musikken fra en rykende fersk plate: Transfiguration. Den stadig søkende, spirituelle saksofontonen flyter naturlig sammen med Aruán Ortiz’ kontrende pianospill, Brad Jones’ dype basstoner og Chad Taylors rappe trommeslag. En dynamisk enhet i fri utfoldelse, der vakre temaer og arrangementer tar tak og bolig i oss.
Denne kvelden får vi besøk av giganter!
James Brandon Lewis – saksofon, Aruán Ortiz – piano, Brad Jones – bass, Chad Taylor – trommer
Foto: Julien Vonier
Marit Sandvik & Nova Onda
Celebrating a new album of hot music from the icy north!
Osloslippfest for ny plate!
Selv om det er langt fra Tromsø til Rio de Janeiro, har Marit Sandvik & Nova Onda omfavnet den brasilianske musikktradisjonen og tilført den sitt eget «nova onda»-uttrykk der lekenhet og presisjon går hånd i hånd. Bandet fremfører originale komposisjoner med nordnorske tekster og melodier inspirert av Brasils rike musikkflora.
Debutalbumet Flor fra 2018 fikk stor anerkjennelse fra både norsk og internasjonal presse og blogger, og konsertene som fulgte fikk også gode kritikker. Blandingen av brasiliansk og norsk musikk og språk har et særegent og eksotisk uttrykk. Konsertene er en sanselig opplevelse som varmer, om det er sommer eller vinter. Nå får vi både en ny plate og varmende konsert på samme tid, Nova Onda inviterer til Oslo-releasefest for Birds will fly som kommer i september!
Vokalist Marit Sandvik har i mange år vært regnet som en av landsdelens mest fremtredende jazzsangere, og har også mottatt stor anerkjennelse internasjonalt. Med Nova Onda har de turnert i Brasil, de har spilt med et brasiliansk strykeorkester, i tillegg til konserter på utallige klubber og festivaler i Norge.
Nova Onda består av musikere kjent fra både pop, rock, jazz og klassisk. Bandet kommer derfor med en unik blanding av brasilianske ned-på-jorda, livgivende rytmer og europeisk/nordisk jazz, populærmusikk og world music, i et luftig, elegant og personlig uttrykk. De står fram som solister så vel som del av tett arrangerte ensemblepartier. Brasiliansk og beslektet musikk er verdensmusikk i ordets beste betydning, musikk som mennesker over hele verden kjenner seg igjen i og som appellerer til både kropp og sjel.
Den europeiske smaken Marit Sandvik & Nova Onda tilfører er fantastisk, og i kveld får publikum endelig mer!
Marit Sandvik – vokal, Øystein Norvoll – gitar, Ola Asdahl Rokkones – saksofon, Eirik Fjelde – keyboard, Morten Steene – bass, Simen Iversen Vangen – trommer, perkusjon
Foto: Kristin Aafløy Opdan (manipulert for bredde av NJS)
Kampenjazz: Pianoforum
Søren Kjærgaard: piano, Marta Warelis: piano. Pianoforum er kuratert av Christian Wallumrød.
Foto Wallumrød: Christopher Tribble
Initiativtaker og kurator Christian Wallumrød lanserte i 2021 en ny type konsertserie. I et Pianoforum skal ulike pianister dykke ned i det samme instrumentet, 88 tangenter, 52 hvite og 36 svarte. Pianistene kan ha svært ulike uttrykk, men det de deler er en åpen og utforskende holdning til pianoet, og til det å søke etter noe. Hva dette noe er, er det opp til hver enkelt musiker å bestemme. Kanskje vet de det ikke helt selv? Her møtes musikerne for å prøve ut noe av det de har funnet, eller det de fremdeles leter etter, presentert i ett solosett av hver musiker.
Det er ett flygel, et vel seks år gammelt Yamaha CF6, og to pianister. Solo piano må være den mest demokratiske musikkformen av alle: To pianister møter det samme fysiske flygelet, med alle sine individuelle karakteristika. Begge pianistene får akkurat de samme arbeidsbetingelsene, og alt er opp til hva de kan gjøre med akkurat dette klaveret, akkurat denne kvelden.
Til årets pianoforum har Wallumrød invitert danske Søren Kjærgaard og polske Marta Warelis. To unike musikere med svært forskjellig uttrykk, men som deler en søken etter noe dypt inne i dette instrumentet. I dypet av den musikken som de kan finne, skape og forme der inne i pianoets buk. Én ting kan vi love deg: Du vil få bakoversveis av musikken og av musikerne!
Jakten fortsetter på Kampenjazz!
Chris Minh Doky & The Nomads + special guest Till Brönner
Line up:
Chris Minh Doky – kontrabass
Till Brönner – trompet
Keith Carlock – trommer
George Whitty – keyboard
–
Den internasjonalt anerkjente bassisten Chris Minh Doky kommer til Oslo for konsert på Cosmopolite 22. oktober, sammen med et stjernelag av musikere.
Chris Minh Doky har markert seg som en av de fremste kontrabassistene i sin generasjon, med en særegen stil som kombinerer teknisk presisjon, melodisk styrke og rytmisk tyngde. Født i Danmark og musikalsk formet i New York, har han utviklet en lyd som forener nordisk uttrykk med amerikansk groove.
Trondheim jazzorkester & Sigrid Aftret
I sitt verk for Trondheim Jazzorkester inviterer Sigrid Aftret ensemblet inn i sin utforskning av rytmiske illusjoner. Hennes interesse for rytmiske klaver som kompositorisk grunnlag oppstod under et utvekslingsopphold ved musikkonservatoriet i Paris i 2018. Mens hun da i stor grad så til New York og Chicago for inspirasjon, har hun senere vendt blikket mot europeiske strømninger for å utforske det rytmiske aspektet ytterligere.
Under et opphold på RMC i København tok hun timer med den danske trommeslageren Peter Bruun, hvis musikk og metodiske tilnærming gjorde stort inntrykk. Dette møtet ble et viktig utgangspunkt for veien videre i hennes kompositoriske virke.
I verket for Trondheim Jazzorkester skaper Aftret et musikalsk rom hvor lytternes så vel som musikernes oppfattelse av puls blir utfordret. I en sfære bestående av tilsynelatende vilkårlige musikalske tyngdepunkter, kan man bevege seg inn og ut av ulike rytmiske dimensjoner, eller bare sveve over det hele.
Sigrid Aftret – saksofon, fløyte, Brede Sørum – saksofon, Klaus Holm – saksofon, Trine Knutsen – fløyter, Jenny Frøysa – bassklarinett, Jørgen Bjelkerud – trombone, Sigrid Sand Angelsen – cello, Heiða Karine Jóhannesdóttir Mobeck – tuba, Joakim Rainer – piano, Henrik Sandstad Dalen – bass, Peter Bruun – trommer, Loup Godfroy – trommer
Tekst lånt fra Molde jazz
Ledisi
Ledisi er en kraft å regne med – en Grammy-vinnende vokalist som med sin unike stemme og fengslende tilstedeværelse stadig gjenoppfinner soul- og R&B-sjangeren. Nå kommer hun tilbake til Cosmopolite 23. oktober, etter en strålende konsert i fjor, for å gi oss en ny kveld med ekte musikkmagi.
Med røtter fra New Orleans og oppvekst i Oakland, har hun siden sine tidlige opptredener i små klubber klart å vinne hjerter over hele verden. Hennes reise har ført henne til de mest prestisjetunge scenene – blant annet et sold-out show på Carnegie Hall – og bevisstgjort publikum med en kombinasjon av rå følelser, imponerende teknikk og en dyp, ærlig formidling.
Ledisi har ikke bare oppnådd suksess gjennom sin musikk; med 15 Grammy-nominasjoner og en seiersnominert utgave for «Anything for You», er hun blitt et symbol på innovasjon og lidenskap. Hennes hitlåter, som «I Need To Know», «Pieces of Me» og «Alright», har plassert henne i frontlinjen av moderne soul, og hennes evne til å fortelle historier gjennom sang gjør hver opptreden til en unik opplevelse.
Kjetil Møster – Sense, Organ, Motion
A large work with space for all the exciting voices
Sense, Organ, Motion er Møster sitt store Tingingsverk til Vossa Jazz 2025, der verket ble urfremført til stor begeistring fra en fullsatt sal og internasjonal presse.
Josef Woodard fra amerikanske AllAboutJazz skrev: «For his 75-minute magnum opus, Møster swerves through elements of hard bop, free jazz, rock-infused energy blasts and lyrical eddies, with touches of Norwegian folk in the mix(…)the sum effect made for one of this listener’s favorite commissioned works, of the 16 I’ve heard so far.»
Bandets besetning kan nesten fremstå som en oppsummering av Møsters mangeårige sjangeroverskridende musikalske reise, og består av musikere som er spydspisser innen sine felt. Den enestående vokalisten Sofia Jernberg, pianofornyer Anja Lauvdal og den vel så oppfinnsomme Benedicte Maurseth på hardingfele. Det ekstremt stødige og hardtsvingende kompet Ole Morten Vågan og Gard Nilssen, rå gitar fra Motorpsychos Hans Magnus ‘Snah’ Ryan, og den glitrende trompetisten Eivind Lønning. Kjetil Møster selv har i over to tiår jobbet i et ekstremt spenn av sjangere.
Sammen skaper dette fantastiske laget store, dynamiske klanger, med sterke ekko fra eget virke. Fra det stille, akustiske, vakre til det monumentale cinematiske, støyete vakre. Det potensialet blir benyttet til fulle i Sense, Organ, Motion, kom å få servert et Victoria fullt av herlig lyd!
Sofia Jernberg – vokal, Kjetil Møster – saksofon, klarinett, elektronikk, perkusjon, Anja Lauvdal – piano, synth, elektronikk, Benedicte Maurseth – hardingfele, Eivind Lønning – trompet, elektronikk, perkusjon, Hans Magnus Ryan – gitar, vokal, Ole Morten Vågan – bass, Gard Nilssen – trommer
Lage Lund feat. Johannes Elnan, Amund Kleppan
Jazz på Ringnes Brygghus. Konserter annenhver torsdag!
Vi er så heldige å få besøk av ulike jazztrioer, ledet av den strålende trommeslageren Amund Kleppan. Hver konsertkveld byr på nye musikalske overraskelser, stemning og improvisasjon i toppklasse.
Lage Lund – gitar
Johannes Elnan – kontrabass
Amund Kleppan – trommer
Foto: Sondre Strømdahl
Margareth Menezes
For aller første gang spiller Margareth Menezes i Norge. 24. oktober står hun på scenen på Cosmopolite i Oslo – en sjelden mulighet til å oppleve en av de viktigste stemmene innen afrobrasiliansk musikk live.
Menezes har vært en sentral skikkelse i brasiliansk kulturliv i over tre tiår, både som artist og som forkjemper for afrobrasiliansk identitet og musikk. Hun regnes som en ledende representant for brasiliansk Afropop – en musikalsk retning som kombinerer elementer fra tradisjonelle afrobrasilianske rytmer med moderne uttrykk som samba-reggae, axé og pop.
Ketil Bjørnstad & Anneli Drecker
Da Ketil Bjørnstad inviterte Anneli Drecker til å fremføre bestillingsverket Grace på Vossajazz i 2000, ble det starten på langt og begivenhetsrikt samarbeid. Anneli har vært vokalist på fem av Ketils album og sunget tekster av John Donne, Hart Crane, Aasmund Brynildsen, Alf Larsen og sist, men ikke minst, Lars Saabye Christensen. Alt tonesatt av Ketil.
Etter at konsertopptaket av Grace gikk til topps på jazz-listene i Tyskland og også fikk stor oppmerksomhet over hele verden, gjestet duoen prestisjetunge jazzfestivaler i London, Montreal, Tyskland og Norge.
Anneli har fra før et stort internasjonalt publikum gjennom Bel Canto og sine egne soloprosjekter, og Ketil er internasjonalt kjent for tallrike solo-innspillinger og sine omfattende samarbeid med artister som Terje Rypdal, Kristin Asbjørnsen, Lill Lindfors, Ole Paus, Svante Henryson og Kari Bremnes. Selv sier Ketil om Anneli: «Jeg vet knapt noen vokalist som har større forståelse for mitt melodiske landskap. Enhver konsert eller plateinnspilling med henne er en stor begivenhet for meg.» Det var derfor ikke tilfeldig at Anneli var en av hovedgjestene på Den Norske Opera da Ketil i 2019 feiret sitt femtiårsjubileum som artist, med to utsolgte hus.
Nå er det igjen duo-formatet som skal utforskes med både gammelt og nytt materiale. De to siste prosjektene, der Lars Saabye Christensen har skrevet tekstene på engelsk, har fått femmere og seksere i de store avisene. I VG skrev Tor Martin Bøe at den første av disse utgivelsene forenet tre store norske kunstnere: «Handelsreisende i små, ensomme historier, ført i pennen på engelsk av Lars Saabye Christensen. Sendt fra 12 forskjellige hotellrom over hele kloden. Noen av dem finnes ikke lenger. Ingen av dem er norske. Samtlige er tonesatt og klanglagt av Ketil Bjørnstad, og bundet sammen av Anneli Dreckers alltid like overnaturlige vokal.»
Og om det siste albumet, Between Hotels And Time, skriver Tor Hammerø i Nettavisen: «Og så er det Anneli Drecker da. For en formidler! Jeg har vært begeistra for hennes evne til å gå inn i tekster, løfte dem opp og invitere oss inn i dem i en årrekke. Likevel har hun denne gangen, i et empatisk og nesten telepatisk samarbeid med Bjørnstad, nådd et nytt nivå som vokalist og formidler. Intet mindre enn magisk.»
Ketil Bjørnstad – piano, Anneli Drecker – vokal
Foto: Bjørn Opsahl
Nordstrand Jazzklubb presenterer: Riversun
Riversun er en norsk jazzgruppe som opptrådte på Vossa Jazz 2025, en av Norges mest anerkjente jazzfestivaler, som fant sted fra 11. til 13. april 2025 i Vossevangen. De delte scene med etablerte navn som Maria Kannegaard Trio, Erlend Apneseth Ensemble og Bugge Wesseltoft, og de er definitivt en del av det voksende og spennende miljøet av unge jazzmusikere i Norge.
Bethany Forseth-Reichberg – vokal
Zakarias Meyer Øverli – saxofon
Joel Ring – Bass
Håvard Aufles – synth
Ola Øverby – trommer
Kneebody
Pulsating creative rebirth
Kreativ lekegrind for kammerpop, drivende elektronikk, gnistrende instrumentbeherskelse og rett-i-hjertet melodier, Kneebody er musikk fra eksperter som vil det skal låte lett, enkelt og uttrykksfullt. Med over 20 års historie sammen har de fire musikerene i tillegg egne, markante karrierer, men vender stadig tilbake sammen for nye utflukter og en kollektiv tankegang hvor alle har plass og spillegleden skinner igjennom.
Nå venter en ny plate med nye, gnistrende utfordringer fra New York-bandet, det er bare å glede seg!
Ben Wendel – saksofon, Shane Endsley – trompet, Adam Benjamin – keys, Nate Wood – trommer, bass
Foto: Gilad Hekselman
OJKOS spiller: Jørgen Bjelkerud
Music at extremes; heavy, dark and gloomy versus bright and beautiful
I dette verket møtes ytterpunktene; tungt, mørkt og dystert mot lyst og vakkert. Trombonist Jørgen Bjelkerud med bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim kan kjennes igjen fra band som When I return, Trondheim jazzorkester, Evidence, Galumphing Duo og Amalie Dahls Dafnie. I hans verk for OJKOS har han latt seg inspirere av komponister som Henry Threadgill, Anna Webber og Olivier Messiaen og utforsket deres behandling tonaliteter og klanger.
Som gjestemusiker har Bjelkerud fått med seg den Sør-Afrikanske saksofonisten Shannon Mowday. De to har jobbet sammen i flere år gjennom en rekke band og prosjekter som blant annet i Galumphing Duo og Epigenius 5. I verket for OJKOS kommer Mowday til å bidra med de dype delene av treblåsfamilien i form av instrumenter som er lite sett og hørt tidligere.
Jørgen Bjelkerud – trombone, Shannon Mowday – kontra-altklarinett, bassaksofon, Andrea Giordano – stemme, elektronikk, Tuva Halse – fiolin, Joel Ring – cello, Sol Léna-Schroll – altsaksofon, Maria Dybbroe – altsaksofon, Sigrid Aftret – tenorsaksofon, Ville Lähteenmäki – bassklarinett, Øyvind Mathisen – trompet, Peter Wallem Anundsen – trompet, Martin Lee Thomson – euphonium, Åsmund Perssønn Ødegaard – gitar, Gard Kronborg – bass, Trym Saugstad Karlsen – trommer
Foto: Kathrine Ween
OJKOS er Orkesteret for jazzkomponister i Oslo, et regionalt orkester for profesjonelle jazzkomponister som holder til på Østlandet. Prosjektet tok form våren 2018 som et samarbeid mellom Østnorsk jazzsenter, Victoria – Nasjonal jazzscene og en prosjektgruppe på fem jazzutøvere og -komponister. OJKOS er en arena for komponering av ny musikk der alle medlemmene rullerer på å ha kunstnerisk ansvar.
OJKOS har fått tilskudd fra Kulturrådet og Norsk Jazzforum.
THE JAZZISTOCRATS & TORSTEIN KUBBAN
Symfonisk møter Hot! Den høyt elskede og internasjonalt anerkjente tyvetallstrompetvirtuos, Torstein Kubban, gjester The Jazzistocrats, i et progam skreddersydd for anledningen. Om orkesteret tidligere ikke har vært så mye innom repertoaret til herr Louis Armstrong (norsk: Ludvig Armfagre), så skal de sannelig få utforsket det nu!
The Jazzistocrats er Norges eneste jazzsymfoniske tyvetallsorkester. Besetningen er den som var standard for danseorkestre i USA og Europa fra 1924-1929. På instrumenter fra perioden gjenskaper ensemblet møysommelig stilen fra de gamle 78-platene.
Carl Georg Abel – fiolin
Ellen Østbye Hansen – altsaks, klarinett
Audun Skaugen – altsaks, klarinett
Espen Huldt-Nystrøm – tenorsaks, klarinett
Erlend Bornhoffer – trompet, althorn, vokal, arrangør
Torstein Kubban – trompet
Ola Rønnow – trombone
Øyvind Engen – susafon
Hlib Malov – slagverk
Mauritz Aas – banjo
Margrete Daae Mæland – piano
Cathrine «Cathy» Rysst – vokal
Haakon Strøm – vokal
Leonard Bornhoffer – inspisient, vokal
Vokaltrioen Femme Tonale:
Line «Lilly» Valbø
Birgitte «Billy» Rodum
Amanda «Cilly» Roberts.
Sullivan Fortner Trio
A charming nod back to history while leaping forwards
“His fundamentals as a player could hardly be stronger, and his instincts as a composer and bandleader are almost startlingly mature.” – New York Times
Sullivan Fortner, stjerneakkompagnatøren til Cécile McLorin Salvant og avdøde Roy Hargrove er tilbake med et nytt trioalbum, knapt et år etter UFO Solo Game, som ble nominert til Grammy i kategorien «Beste instrumental-album» sammen med giganter som Kenny Barron og Chick Corea. Med sin livlige hyllest til New Orleans under det passende navnet Southern Nights, gjorde at Fortner havnet på forsidene av Downbeat og Jazz News. Både solo- og samspillet vi er vitne til, bekrefter at Fortner er en av de største jazzpianistene i sin generasjon.
Men hele denne trioen er topp. Bassist Tyrone Allen II fra Maryland spiller også med Terri-Lynne Carrington, Gerald Clayton, George Garzone, Jazzmeia Horn og Jerry Bergonzi. Bassist Kayvon Gordon ble tidlig tatt under vingen av den legendariske trompetisten Marcus Belgrave i Detroit og har i løpet av karrieren delt scene med Robert Hurst, Rodney Whitaker, Johnny O’Neal, Ravi Coltrane og JD Allen, for å nevne noen.
Denne fredagen skal de gi oss gledesdrevet amerikansk triomagi av interplanetarisk kvalitet!
Sullivan Fortner – piano, Tyrone Allen II – bass, Kayvon Gordon – trommer
Foto: Mark Sheldon
Jacob Young feat. Julian Haugland, Amund Kleppan
Jazz på Ringnes Brygghus. Konserter annenhver torsdag!
Vi er så heldige å få besøk av ulike jazztrioer, ledet av den strålende trommeslageren Amund Kleppan. Hver konsertkveld byr på nye musikalske overraskelser, stemning og improvisasjon i toppklasse.
Jacob Young – gitar
Julian Haugland – kontrabass
Amund Kleppan – trommer
Foto: Sondre Strømdahl
Weary Blues: Poems of the Harlem Renaissance
Three singers, three styles, one common heritage.
Trina Coleman har tonesatt tekster av Harlem Renaissance-poeten Langston Hughes (en av de første til å male den afroamerikanske opplevelsen med ord). Med inspirasjon fra jazzens rytmer, bluesens melankoli og den klassiske musikkens skjønnhet, gjenspeiles poetenes rike musikalske bakgrunn og den blomstrende perioden. En forestilling med etnisk identitet som kontekst.
Komponist Trina Coleman (The Voice 2019) er opprinnelig fra USA, men har bodd i Norge siden 2016, og har flere tiårs erfaring som profesjonell vokalist innen ulike sjangere. Camilla Tømta er bosatt på Hamar og er hovedvokalist i det lokalt anerkjente Low-Fly Quintet med mange års erfaring innen gospel og jazz, og vil opptre som blues-sanger i dette stykket. Siv Misund, bosatt i Oslo, er en godt etablert operasanger med tilleggsbakgrunn innen gospel- og improvisasjonstradisjoner. Dyktige Ole Gjøstøl skal bli med på piano.
Prosjektet er arrangert med støtte fra Hamar Kommune, Norsk jazzforum, og Innlandet fylkeskommune.
Susanna – Meditations on Love
Beautiful music about all the components of love – also the ugly, self-destructive bits
I 2024 markerte Susanna sitt tjueårsjubileum som plateartist. Vokalisten og multiinstrumentalisten er en enestående skikkelse i den moderne norske musikk-virkeligheten. Hun er en helt særegen tolker av låtmateriale, billedkunst og poesi, som på kritikerroste Baudelaire & Orchestra, i tillegg til å være en komponist med stadig voksende konseptuelle visjoner. Et av hennes nyeste prosjekt, Meditations on Love, er intet unntak. Som tittelen røper, kretser albumet rundt det som kanskje kan kalles Susannas primære forskningsområde: Kjærlighet, i alle sine sårbare former. Utroskap, svik, tillitsbrudd – ikke bare mot andre mennesker, men mot deg selv. Rundt disse lyriske meditasjonene har Susanna og medprodusent Juhani Silvola bygd det som kan kalles en organisk musikkmaskin. Saksofoner og klarinetter blander seg med Silvola og Susannas varierte instrumentarium i tillegg til eksperimentell perkusjon og trommer.
Sammen skaper de teksturer og mønstre som kan sende assosiasjoner til alt fra de Harry Partch-inspirerte arrangementene i musikken til Tom Waits til etiopisk soul. Det er musikk som inviterer lytteren inn i seg, hvor man kan assosiere fritt og fundere over samspillet mellom de ulike bestanddelene og måten de er vevd sammen. Det er et av hennes mest ambisiøse og essensielle prosjekter til dags dato – et kjærlighetsarbeid om kjærlighet.
Susanna Wallumrød – vokal, tangenter, Juhani Silvola – gitar, tangenter, Morten Barrikmo – klarinetter, Marthe Lea – saksofon, vokal, Jan Martin Gismervik – trommer, perkusjon, Espen Høydalsvik – lyddesign
Foto: Ida Fiskaa
Meditations on Love vant Spellemannprisen 2024 i Åpen Klasse!
«Med «Meditations on Love» forteller hun oss at hun er en artist i verdensklasse.» – 6/6 Nettavisen
«En strålende plate» – Klassekampen Musikkmagasinet
«Mesterverk om kjærligheten» – Musikkavisen Puls
Emmet Cohen Trio
Compelling interaction with songs from the heart
Emmet Cohen Trio gjorde et uutslettelig inntrykk på både kritikere og publikum under sine konserter på Moldejazz i 2023 og spilte for fullt hus på Nasjonal jazzscene under Oslo Jazzfestival i fjor. Nå er den vidunderlige trioen tilbake og besøker oss på sin turné som også svinger innom Bergen og Stavanger.
Til tross for sin unge alder, har den amerikanske pianisten Emmet Cohen levert klassisk, men ekspansiv jazz i over et tiår. Med en blanding av friske tolkninger av eviggrønne standardlåter og egne vitale komposisjoner, har han gjort stor suksess verden rundt. Og her med sin faste trio kan du vente deg enestående kjemi etter flere år med samspill, en svingende spilleglede som lett smitter over til publikum.
Den allsidige pianisten har også opptrådt eller samarbeidet med blant andre Ron Carter, Benny Golson, Jimmy Cobb, George Coleman, Jimmy Heath, Tootie Heath, Houston Person, Christian McBride, Kurt Elling og Billy Hart. Med sin egen trio har han gitt ut en rekke album de siste årene, og på hans foreløpig siste utgivelse Vibe Provider hedrer han en av sine store forbilder, Michael Funmi Ononaiye, med en utvidet besetning. I tillegg har han gjort stor suksess med strømmeserien Live from Emmet’s Place på YouTube, som ble til under korona-pandemien og som teller mer enn 100 unike og engasjerende konsertopptak.
Hos oss sitter du midt i musikken, vi kan love deg det blir strålende!
Emmet Cohen – piano, Phillip Norris – bass, Kyle Poole – trommer
Foto: Evelyn Freja
Kampenjazz: Residerende kapellmester 2025: Live Maria Roggen
Live Maria Roggen: vokal, Håvard Aufles: keyboards, Audun Kleive: trommer
Foto Käthe Øien
Live Maria Roggen kommer i dag tilbake og gir sin siste konsert som vår residerende kapellmester for 2025. Ingen vet bedre enn henne at musikalsk formidling og kommunikasjon er en sosial prosess, et møte mellom utøver og tilhører. I sitt virke som lærer og mentor for vokale musikere, blir hennes tanker videreført også blant nye generasjoner. Finnes musikk utenfor tid og rom? Og hva er det i så fall som finnes der?
På sin avsluttende konsert som residerende kapellmester vil Roggen boltre seg i improvisert rytmikk sammen med en av sine absolutte favorittmusikere: Audun Kleive. De to møter et nytt bekjentskap for Roggen: den talentfulle keyboardisten Håvard Aufles. Trioen er satt sammen for anledningen, og resultatet er hittil uhørt, men man kan forvente en konsert med både kraft, groove og skulpturelle elementer.
Levende musikk er et fysisk møte, der den musikalske kommunikasjonen er knyttet til ett sted, én tid, en opplevelse. Men om du begrenser musikken til enten det fysiske møtet eller til det evige idealet, mister du essensen av det som gjør musikalsk kommunikasjon til det miraklet det er. Improvisert musikk er bærer av selve krystallet av denne essensen. Levende formidling av improvisert musikk har i seg en fysikalitet som overgår all annen kunst. Men samtidig er det bare begynnelsen av fortellingen om hva musikk er!
Levende fortellinger i samstilt og samtidig lyd
Konserten er støttet av Norsk jazzforum.
MAGNOLIA JAZZBAND & MAIJKEN CHRISTIANSEN
Magnolia Jazzband (etablert 1972 i Oslo) spiller New Orleans-basert tradisjonell jazz blandet med gospel og rhythm and blues. Bandet ble startet av trombonist Gunnar Gotaas og er idag et av Norges eldste band i kontinuerlig drift. Enten det er på konsert, til fest eller i kirken, så har Magnolia alltid med seg sitt helt spesielle beat og sin varme sound. Magnolia Jazzband har turnert bl.a. i Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Sveits, Nederland, Belgia, Frankrike, England, Spania, Italia, Russland, Singapore, Dubai og Colombia. I 2012 ble bandet invitert til å spille på USAs største jazzfestival – New Orleans Jazz & Heritage Festival. Musikerne i Magnolia Jazzband har gjort flere pilgrimsferder til New Orleans, jazzens fødeby, og noen av de til sammen 14 platene bandet har utgitt er spilt inn nettopp der.
Majken Christiansen synger revitalisert jazz i tradisjonen etter de store jazzdivaer, der Ella Fitzgerald alltid vil være én av de største inspirasjonskildene. Men Majken gjør sine ting med et åpent og oppdatert uttrykk, og uansett hva hun synger, så fortolker og formidler hun de tidløse tekstene og melodiene fra The American Songbook med varme, ærlighet og overbevisning.
Anders Bjørnstad – trompet
Georg Reiss – klarinett/altsax
Gunnar Gotaas – trombone
Morten Gunnar Larsen – piano
Børre Frydenlund – banjo/gitar/vokal
Sebastian Haugen – kontrabass
Torstein Ellingsen – trommer
Majken Christiansen – vokal
Kampenjazz: Into the wild hills
Morten Halle: saksofon, Gunnar Halle: trompet, Helge Lien: piano, Christian Meaas Svendsen: kontrabass, Andreas Wildhagen: trommer
Foto Oda Berby
Ut vil jeg, ut! Fugler synger i trærne, et sted der dypt inne blant de ville fjelle. Men det er ikke fugler du finner i en ornitologisk katalog. Det er fem eminente solister på øverste hylle i dagens norske jazz, under ledelse av nestor Morten Halle. En klassisk jazzkvintett: To blås og rytmeseksjon. En skandinavisk tone i musikken setter rammene. Det garanterer for én ting: En konsert med heftig, dansende, medrivende, fotforflyttende og tenkende musikk – musikk av meget høy kvalitet – utkropen musikk. Enkelt og greit dette: Vakker musikk.
Det er åpen musikk, musikk med frihet til å gå hvor man vil. Musikere som improviserer fritt, ingen to framføringer er like, men med låtmaterialet i bunnen som det gjenkjennbare. Det blir musikk som forteller store historier, basert på lange, musikalske linjer og bred kunnskap.
Lytt til fuglene – lytt til musikken
Antti Paalanen
Den finske trekkspillvirtuosen Antti Paalanen sprenger grenser – både musikalsk og fysisk. Med en intens tilstedeværelse og et uttrykk som kombinerer elektronisk dansemusikk, tung folk og sibirisk strupesang, har han etablert seg som en av Nordens mest nyskapende artister.
Med røtter i den finske folkemusikken, men blikket festet på fremtiden, forvandler Paalanen trekkspillet til et kompromissløst rytmeinstrument – et levende beist som puster, stamper, brøler og danser. Hans unike uttrykk har ført ham til scener over hele verden, fra Europa og Nord-Amerika til Russland, Kina og Japan.
Jacob Young feat. Trygve Fiske, Amund Kleppan
Jazz på Ringnes Brygghus. Konserter annenhver torsdag!
Vi er så heldige å få besøk av ulike jazztrioer, ledet av den strålende trommeslageren Amund Kleppan. Hver konsertkveld byr på nye musikalske overraskelser, stemning og improvisasjon i toppklasse.
Jacob Young – gitar
Trygve Fiske – kontrabass
Amund Kleppan – trommer
Foto: Sondre Strømdahl
Makaya McCraven
Etter tiårsfeiringen av det banebrytende In the Moment fortsetter McCraven å utfordre grensene for det vi kaller jazz – og han inviterer deg med på en reise gjennom tid, rom og kultur. Med sitt nyeste album, In These Times, som er resultatet av over syv år med utrettelig arbeid, presenterer han en sammensmelting av improvisasjon, innovative rytmer og dype kulturelle referanser. Albumet, som har vært under utvikling siden han startet å lage musikk, markerer et høydepunkt i en allerede omfattende og kritikerrost diskografi.
McCraven, ofte omtalt som en «kulturell syntetisator», mener at ordet «jazz» er utilstrekkelig for å beskrive det musikalske fenomenet han skaper. Han forener tradisjonelle afroamerikanske rytmer, østeuropeiske folkemelodier og nineties sample-basert hiphop til poly-texturede arrangementer som bringer fortid, nåtid og fremtid sammen. Som The New York Times har uttalt:
«McCraven has quietly become one of the best arguments for jazz’s vitality.»
Kampenjazz: Pesh
Håkon Huldt-Nystrøm: kontrabass, Emil Miszk: trompet, Sondre Moshagen: piano, Patrycja Wybrańczyk: trommer
Foto Maciej Moskwa
Den polsk-norske kvartetten PESH ble født etter møtet mellom de fire musikerne i det europeiske utdanningsprogrammet INTL Jazz Platform i 2021. I 2023 kom de med sin første plate, Peshish. Albumnavnet er et ord som ifølge bandet selv skal forstås som å være nysgjerrig, det meningsfulle, det krevende og respektfulle. Akkurat som bandets musikk.
Musikken er organisert i tema som er lette å følge, og som er springbrett for kollektiv, interaktiv improvisasjon, der fokuset er på små detaljer og design av det samlede lydbildet. Fire dyktige instrumentalister som sammen skaper svært hørverdig, interessant musikk.
I’m feeling peshish!
OJKOS spiller: Peter Wallem Anundsen
Weaving unique timbres and alternative harmonic and tonal concepts
Komponist og trompetist Peter Wallem Anundsen utforsker effekten av å veve unike klangfarger og alternative harmoniske og tonale konsept som polyakkordikk, Messiaen-modus, 12-tone teknikk og dissonans inn i ulike musikalske sammenhenger. I verket sitt for OJKOS vil han flette denne typen harmoniske og tonale konsept inn i musikken og skape lydbilder hvor hver enkelt tone er valgt ut bevisst med formålet om å frembringe en helt egen stemning og sound.
Foto: Sofie Berrefjord
OJKOS er Orkesteret for jazzkomponister i Oslo, et regionalt orkester for profesjonelle jazzkomponister som holder til på Østlandet. Prosjektet tok form våren 2018 som et samarbeid mellom Østnorsk jazzsenter, Victoria – Nasjonal jazzscene og en prosjektgruppe på fem jazzutøvere og -komponister. OJKOS er en arena for komponering av ny musikk der alle medlemmene rullerer på å ha kunstnerisk ansvar.
OJKOS har fått tilskudd fra Kulturrådet og Norsk Jazzforum.
NORWEGIAN JAZZ KINGS & KRISTOFFER KOMPEN
Norwegian Jazz Kings består av noen av Norges og Europas fremste musikere innen tradisjonell jazz, som spiller på klubber og festivaler i inn og utland. De lytter til de originale innspillingene, og spiller musikken i dag med respekt og stilforståelse i egne tolkninger og improvisasjoner.
Norwegian Jazz Kings spiller jazz inspirert av 1920-tallets hotte innspillinger med helter som Jelly Roll Morton, Johnny Dodds, Louis Armstrong, Fats Waller, Sidney Bechet, Bix, Earl Hines og Jabbo Smith.
Lars Frank, klarinett
Kristoffer Kompen trombone
Torstein Kubban, trompet
Morten Gunnar Larsen, piano
Torbjørn Kristiansen, banjo
Christian Frank, sous, bassax, kontrabass
Nordstrand Jazzklubb presenterer: Prosjekt MD (Miles Davis)
Miles Davis – en legende vi aldri kan lytte nok til uten å bli «Kind of blue». Men denne dagen skal Prosjekt MD servere Miles sitt materiale fra 70-tallsperioden og «Bitches Brew». Om du ikke har hørt det før, så får du muligheten siste lørdag i november 2025!
Stian Omenås – Trompet
Lars Mjøset – klarinetter
Brynjulf Blix – tangenter
Asgeir Skauge – gitar
Jørgen Mathisen – saxofoner
Frithjof Fjeldstad Eide – trommer
Ketil Stoknes – perkusjon
TBA – Bass
The Brazz Brothers
With inspiration and rhythms from all over the world, a west coast party is waiting for you!
Endelig! Et varmt møte med The Brazz Brothers på Victoria! Her venter en kveld med herlig musikk og lun humor fra et band som virkelig vet å engasjere.
The Brazz Brothers er en institusjon i norsk kulturliv. I løpet av 42 år med kontinuerlig drift har ensemblet spilt over 5000 konserter og turnert i 34 land. Ensemblet har spilt på de største musikk og jazzfestivaler i Europa og USA og har vært solister og ledet konserter med et 20-talls profesjonelle symfoniorkester i Europa. Ensemblet har også hatt stor aktivitet på det afrikanske kontinentet med over 200 konserter i Tanzania, Mosambik og Sør-Afrika. Bandet er også kjent for sin pedagogiske virksomhet, det finnes knapt blåsere i Norge og Skandinavia som ikke har deltatt på et av The Brazz Brothers sine gehørspill-seminarer.
Det er i gleden over musikken, sammen The Brazz Brothers har skapt sin egen musikalske stil og sjanger. Unikt samspill, improvisasjon og originalitet rundt et repertoar av musikernes egne komposisjoner og arrangementer. Flere av komposisjonene har blitt internasjonalt kjent og spilles av andre ensembler og orkester verden over. The Brazz Brothers har utgitt 25 album som har fått stor anerkjennelse både blant publikum og presse. Ensemblet har også mottatt en rekke priser og nominasjoner, blant annet seks nominasjoner til spellemannspris.
Bandet briljerer med sang, humor og lek, denne lørdagen venter en fest fra Langevåg, Sula!
Jan Magne Førde – trompet, Helge Førde – trombone, Stein Erik Tafjord – tuba, Runar Tafjord – horn, Kåre Nymark – trompet, Kenneth Ekornes – trommer
Kampenjazz: Accept it!
Heidi Kvelvane: saksofon, Emil Bø: trombone, Christian Meaas Svendsen: kontrabass, Patrycja Wybrańczyk: trommer
Foto Sofie Berrefjord
Accept It er et energisk, kreativt band som utfordrer deg. De kommer med improvisasjonsbasert musikk som krever noe av deg som lytter, og med det skaper bandet et lydbilde av sammenvevde musikalske teksturer og dimensjoner.
Med utgangspunkt i ulike musikalske tradisjoner og musikk skapt gjennom dialog skaper bandet musikk som er inviterende, fengslende og interessant. Eteriske strukturer, innfløkte konstruksjoner og utviklende lydtepper, dette er dynamisk musikk som fordrer tilstedeværelse av lytteren. Men kommer du på innsiden, blir du varmt tatt imot av fire musikalske sjeler som vil ha deg med på laget. For sammen å skape et enestående musikalsk byggverk, det er bare én ting å gjøre:
Just accept it!
Petter Wettre feat. Andreas Svabø, Amund Kleppan
Jazz på Ringnes Brygghus. Konserter annenhver torsdag!
Vi er så heldige å få besøk av ulike jazztrioer, ledet av den strålende trommeslageren Amund Kleppan. Hver konsertkveld byr på nye musikalske overraskelser, stemning og improvisasjon i toppklasse.
Petter Wettre – sax
Andreas Svabø – kontrabass
Amund Kleppan – trommer
Foto: Sondre Strømdahl
Kampenjazz Julekonsert Oslo kulturskole
Konserten er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.
Tradisjonelt er det sommerens komme vi markerer sammen med alle de nye talentene fra Oslo kulturskole: Vi avslutter alltid vårsesongen med å høre de unge musikantene.
Men i år møter vi de unge også som høstens avslutning. Sammen med elevene på Oslo kulturskole, møter vi denne søndagen den kommende vinteren. Et flott knippe av unge og særs lovende musikanter kommer til oss, under ledelse av sine dyktige lærere og mentorer.
For som vi vet, –
Du hører alltid framtidas stjerner først på Kampenjazz!
CHRISTIANIA 12
Det lille storbandet Christiania 12 har gjort det samme siden de ble etablert i 1992 – spilt god musikk. Noen av kongerikets aller best musikanter i trad-, swing- og mainstreamtradisjonen har helt siden starten utgjort kollektivet Christiania 12, et glitrende storband av typen som var vanlig på slutten av 20-tallet og begynnelsen av 30-tallet. Vi kjenner igjen både sound og repertoar fra Fletcher Hendersons, Duke Ellingtons og Louis Russells orkestre. Dette er store musikere i et lite storbandformat!
Johan Bergli – altsax/klarinett
Øistein Isachsen – altlax/klarinett
Dave Edge – tenorsax
Anders Bjørnstad – trompet
Torstein Kubban – trompet
Erik Thormod Halvorsen – trompet
Erik Eilertsen/Anja-Det lille storbandet Christiania 12 har gjort det samme siden de ble etablert i 1992 – spilt god musikk. Noen av kongerikets aller best musikanter i trad-, swing- og mainstreamtradisjonen har helt siden starten utgjort kollektivet Christiania 12, et glitrende storband av typen som var vanlig på slutten av 20-tallet og begynnelsen av 30-tallet. Vi kjenner igjen både sound og repertoar fra Fletcher Hendersons, Duke Ellingtons og Louis Russells orkestre. Dette er store musikere i et lite storbandformat!
Johan Bergli – altsax/klarinett
Øistein Isachsen – altlax/klarinett
Dave Edge – tenorsax
Anders Bjørnstad – trompet
Torstein Kubban – trompet
Erik Thormod Halvorsen – trompet
Erik Eilertsen/Anja-Christin Nielsen – trompet
Harald Halvorsen – trombone
Ola Rønnow – trombone
Roy Hellvin – piano
Børre Frydenlund – banjo/gitar/vokal
Svein Aarbostad – bass
Bjørn Olufsen – trommerChristin Nielsen – trompet
Harald Halvorsen – trombone
Ola Rønnow – trombone
Roy Hellvin – piano
Børre Frydenlund – banjo/gitar/vokal
Svein Aarbostad – bass
Bjørn Olufsen – trommer
Nordstrand Jazzklubb presenterer: North Beach Big Band
Det blir trangt om plassen når 25 personer fyller scenen med julete og jålete låter! Det blir garantert julestemning og juleklassikere, men julen kan også bestå av samba, soul, funk, calypso? Uansett vil nok konsertsalen fylles til maks kapasitet, og NBBB garanterer motivasjon til både danseglede og allsang! Så blir det spennende å se hvilke gjesteartister som dukker opp for anledningen……
Julekonserten med NBBB ble utsolgt på rekordtid i 2024, og vi er ganske sikre på at Nordstrand Kulturarena fylles til randen i 2025 også! Under ledelse av Børge Are Halvorsen.
Kampenjazz Juletoner
Liv Andrea Hauge og Ragnhild Moan, konferansierer og musikalsk planlegging
Foto Käthe Øien
Den siste søndagen i høstprogrammet ser vi nok en gang fram til å kunne si Same procedure as last year! Vi i Kampenjazz lengter etter å skape, følge opp og bryte tradisjonene! I år ser vi nok en gang fram til at Liv Andrea Hauge og Ragnhild Moan skal dele på vertskapet for herlighetene. Med Hauge og Moan er den tradisjonelle ikke-tradisjonen vår godt ivaretatt, og selvfølgelig blir det hele servert med Mulligatawny-suppe.
Sammen med Ragnhild Moan og Liv Andrea Hauge ser vi fram til å ønske deg en julestemmende opplevelse på denne siste kvelden i Kampenjazz’ høstsesong i 2025.
Same, same, but still different!
Deretter kan vi ønske hverandre en god jul, mens vi ser fram til å sees igjen,